close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

מדוע אחי יוסף שנאוהו

הרב שמעון פרץג אדר, תשפא15/02/2021
פרק פה מתוך הספר רשפי דת א
<< לפרק הקודם
 - 
לפרק הבא >>

פרק פה מתוך הספר רשפי דת א

תגיות:

מדוע אחי יוסף שנאוהו

לכאורה ישנה סתירה בין הפסוקים בשאלה: האם אחי יוסף שנאוהו בגלל הדיבה שהוציא עליהם או רק בגלל חלומותיו והיחס המועדף שקיבל. מתחילת פרק לז' משמע, שהשנאה נבעה רק כתוצאה מהיחס המועדף שקיבל יוסף על פני אחיו ולא בגלל הוצאת הדיבה ככתוב "ויבא יוסף את דבתם רעה אל אביהם. וישראל אהב את יוסף מכל בניו... ועשה לו כתנת פסים. ויראו אחיו כי אתו אהב אביהם מכל אחיו וישנאו אתו..." (לז,ב-ד), ואילו בהמשך הפסוקים, לאחר שיוסף

מספר להם את חלומו, כתוב "ויוספו עוד שנא אתו על חלמתיו ועל דבריו"(לז,ח) וכתב רש"י "ועל דבריו - על דבתם רעה שהיה מביא לאביהם", ואם כן יוצא שהם שנאו אותו גם בשל הוצאת הדיבה?

נלע"ד בעזה"י להסביר כך: יש כאן לימוד זכות גדול על אחי יוסף. בתחילה אחי יוסף לא שנאו אותו בגלל הוצאת הדיבה כיוון שהם לימדו זכות עליו שהוא בודאי אומר זאת לאביהם לטובתם כדי שאביהם יוכיח אותם, ואף על פי שהדברים לא היו נכונים והם לא אכלו אבר מן החי וכו', לימדו זכות עליו שהוא טעה וחשב שהם אוכלים אבר מן החי וכו'.

אבל כאשר יוסף סיפר להם את חלומו, הם הבינו בטעות מתוך החלום שיש ליוסף רצון ותוכנית לשלוט עליהם ולהיות מלך עליהם, ולכן הם חזרו לשנוא אותו גם על הוצאת הדיבה, כיוון שהם הבינו בטעות שהוא עשה זאת על מנת לעורר את כעסו של יעקב עליהם על מנת שיוכל לשלוט עליהם.

לכן בתחילה לא שנאו אותו בגלל הוצאת הדיבה, ולאחר שסיפר להם את חלומו שנאו אותו גם על הוצאת הדיבה, ודברי תורתנו הקדושה מדוקדקים להפליא.

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה